Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο πως η τεχνολογία, η πληροφορική και η ψηφιακή…. καθημερινότητα είναι έννοιες που έχουν μπει ανεπιστρεπτί στη ζωή μας, όχι μόνο την επαγγελματική, αλλά και αυτή σαν απλοί πολίτες. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, το διαδίκτυο, οι ψηφιακές υπηρεσίες δεν απευθύνονται σε μια ελιτίστικη ομάδα “ειδικών”, αλλά σε όλους τους πολίτες.

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θέλοντας να δώσει βάρος σε όλα τα παραπάνω, υπό την αιγίδα του gov.gr, της ενιαίας ψηφιακής πύλης της δημόσιας διοίκησης που ξεκίνησε τη λειτουργία της εδώ και μερικούς μήνες, δημιούργησε την “Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών”, ένα διαδικτυακό “σχολείο” όπου συγκεντρώνονται μαθήματα που έχουν σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες.

Πρόκειται για μια ιστοσελίδα που συγκεντρώνει, σε ένα μόνο μέρος, παραπομπές προς ποικίλο εκπαιδευτικό περιεχόμενο που βελτιώνεις τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών. Ο καθένας μπορείς να επιλέξει ελεύθερα, δωρεάν και με απλουστευμένες διαδικασίες τα μαθήματα που ταιριάζουν στις ανάγκες του, στα ενδιαφέρονται και κυρίως στο υπάρχον επίπεδο γνώσεων που διαθέτει.

Σημαντικό εργαλείο είναι αυτό της αυτοαξιολόγησης που μας παρέχει τη δυνατότητα, μέσω απλών ερωτήσεων, να έχουμε μια εκτίμηση του επιπέδου ψηφιακών δεξιοτήτων που διαθέτουμε και με το πέρας της διαδικασίας να μας προτείνει εξατομικευμένα μια μαθήματα να παρακολουθήσουμε για να βελτιώσουμε το επίπεδό μας.

Τα μαθήματα της “ψηφιακής ακαδημίας” αφορούν γενικές κατηγορίες που φαίνονται στην παρακάτω εικόνα:

Επίσης οι ψηφιακές δεξιότητες αφορούν τις παρακάτω ενότητες, όπου μπορούμε να επιλέξουμε το επίπεδο δυσκολίας του κάθε μαθήματος.

Πέρα, όμως, από τις γενικές γνώσεις η “Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών” παρέχει στους ήδη πιο εξειδικευμένους γνώστες των ΤΠΕ τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα που επικεντρώνονται σε εξειδικευμένες δεξιότητες ανά πεδίο. Στην ενότητα αυτή υπάρχει συγκεκριμένη επιλογή για εκπαιδευτικούς με πολύ ενδιαφέροντα μαθήματα (19 αυτή τη στιγμή) για την εκπαιδευτική διαδικασία και όχι μόνο.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 32 πάροχοι μαθημάτων που περιλαμβάνουν πανεπιστήμια, οργανισμούς αλλά και ιδιώτες χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θ’ αυξηθούν στο μέλλον.

Και ένα προσωπικό σχόλιο: ζούμε σε μια εποχή που ο υπολογιστής, το “έξυπνο” τηλέφωνο, οι φορητές συσκευές και φυσικά το διαδίκτυο, αποτελούν -κακώς θα μπρορούσαν να πουν ορισμένοι- σημαντικό κομμάτι της ζωής μας. Η διαχείρισή τους δεν αφορά μια ομάδα ειδικών “κομπιουτεράδων”, αλλά το καθένα μας. Όσο οργανωμένα, ποικίλα και αναλυτικά να είναι οποιαδήποτε μαθήματα, σεμινάρια και επιμορφώσεις ποτέ δεν είναι αρκετά. Χρειάζεται μια συνεχή διαδικασία αυτό-ενημέρωσης και αυτό-μόρφωσης. Δεν πρέπει να περιμένουμε τον “ειδικό” να μας βοηθήσει ή να μας “το φτιάξει” όταν με λίγο ψάξιμο (ας γίνουν οι μηχανές αναζήτησης προέκταση του χεριού μας) μπορούμε να το μάθουμε μόνοι μας.

Δεν μιλούμε πλέον για εξειδικευμένη γνώση, αλλά ψηφιακό αλφαβητισμό. Χωρίς να θεοποιώ την τεχνολογία, πρέπει, μέχρι ένα σημείο, να αποτελεί ένα εργαλείο για την καθημερινότητά μας. Ο “ειδικός” δεν θα είναι πάντα εκεί να μας “το δείξει”.

Για τον συντάκτη

Θοδωρής Λ. Καρτσιώτης

Υπεύθυνος Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών ΔΔΕ Πιερίας.
"Μανιακός" της οργάνωσης, του web design και μουσικόφιλος.
Ενίοτε και... κιθαρίστας! :-)

Leave a Comment